Zasady konstruktywnego feedbacku, cz. 2

2019-09-03T20:40:00+01:00piątek, 6 Wrzesień, 2019|

W ostatnim artykule rozpocząłem prezentację zasad konstruktywnego feedbacku („Zasady konstruktywnego feedbacku, cz.1”). Zapowiedziałem, że będzie ich dziesięć i przedstawiłem pierwsze pięć. Teraz przyszedł czas na drugą piątkę. Feedback korygujący przekazuj osobiście Kolejna zasada może się wydawać bardzo oczywistą, ale taką nie jest. Niektórym pracownikom, a także – o zgrozo! – managerom, zdarzają się próby przekazywania feedbacku korygującego nie osobiście, ale za pośrednictwem drugiej osoby. Czasem przypomina to sytuację znaną z niektórych [...]

Zasady konstruktywnego feedbacku, cz. 1

2019-08-30T13:19:23+01:00piątek, 30 Sierpień, 2019|

Od kilku tygodni zajmujemy się tematem konstruktywnego feedbacku w pracy. Pisałem już czym jest feedback i jakie są jego rodzaje (patrz: „Konstruktywny feedback w pracy”) oraz o tym dlaczego tak trudno jest się nam przekonać do tego, aby przekazywać i przyjmować informację zwrotną (patrz: „Blokady przed konstruktywnym feedbackiem”). W kolejnych dwóch artykułach przedstawię 10 zasad przekazywania konstruktywnego feedbacku. Dzisiaj pierwsza piątka. Chwal osobę, mów o problemie Wielu z nas, gdy chce [...]

Blokady przed konstruktywnym feedbackiem

2019-08-23T13:56:41+01:00piątek, 23 Sierpień, 2019|

Pamiętacie Sylwię, o której pisałem w poprzednim artykule („Konstruktywny feedback w pracy”)? Sylwia nie przynosiła firmie wyników. Utknęła w jakimś dziwnym miejscu i nie miała pojęcia co powinna zrobić, aby zmienić swoją sytuację. Liczyła na pomoc swojego managera, ale ten nie mówił jej ani co robi dobrze, ani co robi źle. Nie przekazywał jej konstruktywnego feedbacku. Sytuacja Sylwii nie jest odosobniona. Wielu pracowników skarży się, że nikt nie wyraża im wdzięczności [...]

Konstruktywny feedback w pracy

2019-08-16T13:27:03+01:00piątek, 16 Sierpień, 2019|

Jedna z sesji business coachingu z ostatnich miesięcy utkwiła w mojej głowie szczególnie mocno. Rozmawiałem z osobą (nazwijmy ją "Sylwia"), która w swojej firmie poddawana była mocnemu naciskowi ze strony swoich przełożonych. Od kilku, bowiem, miesięcy wyniki Sylwii były mocno niezadowalające. Ona sama bardzo chciała przynieść firmie to, czego od niej oczekiwano, ale nie wiedziała jak to zrobić. W pewnym momencie sesji ze łzami w oczach powiedziała „Wiktor, mój manager nigdy [...]

Asertywna odmowa a relacje z innymi

2019-07-29T12:55:56+01:00piątek, 9 Sierpień, 2019|

Po opublikowaniu artykułu, pt. „Jak asertywnie odmawiać?” pojawiło się kilka pytań dotyczących konsekwencji asertywnego mówienia nie. Jedno z nich dotyczyło asertywnej odmowy wobec szefa (pisałem o tym tutaj), a drugie – którym zajmiemy się dzisiaj – dotyka kwestii konsekwencji jakie powoduje asertywność w relacjach z innymi ludźmi. Wiele osób martwi się tym, czy asertywna odmowa nie pociąga za sobą zbyt dużego ryzyka w relacjach interpersonalnych. Dominacja i uległość Zanim odpowiem na [...]

Czy można odmówić szefowi? Asertywność w pracy

2019-07-29T12:58:21+01:00piątek, 2 Sierpień, 2019|

W ostatnim artykule podjęliśmy temat asertywnej odmowy. Pisałem w nim o tym jak asertywnie mówić „nie”. Po publikacji mojego tekstu w różnych kanałach komunikacyjnych pojawiło się kilka pytań dotyczących tego tematu. Dzisiaj odpowiem na pierwsze z nich: „Czy można odmówić szefowi?” Asertywna wywiadówka? Na jednym z moich szkoleń, w czasie których podejmowany był temat asertywności, uczestniczka opowiedziała historię ze swojego życia. Jako mama nastolatka uczestniczyła w zebraniu rodziców. Odbywało się ono [...]

Jak asertywnie odmawiać?

2019-07-26T23:14:34+01:00piątek, 26 Lipiec, 2019|

Gdy prowadzę szkolenia dotyczące asertywności i proszę uczestników o określenie czym jest asertywność odpowiedź, która pojawia się najczęściej jest ta, że „asertywność jest sztuką mówienia nie”. Ci z Was, którzy śledzą moje artykuły na temat asertywności (np. „Zdrowa asertywność”), czy oglądali nagranie webinarium, pt. „Asertywność w pracy i życiu osobistym” wiedzą, że takie ujęcie asertywności wypacza jej istotę. Bo choć asertywna odmowa jest ważna to jednak  zdecydowanie nie wyczerpuje tematu asertywności. [...]

Asertywność w pracy i życiu prywatnym

2019-05-31T09:32:17+01:00piątek, 31 Maj, 2019|

W maju 2019 roku miałem ogromną przyjemność prowadzić pierwsze w życiu webinarium. Organizatorem webinaru była firma Alogic, z którą mam przyjemność współpracować, a ono samo poświęcone tematowi asertywności w pracy i życiu osobistym. Poniżej znajdziesz nagranie tego wydarzenia, do obejrzenia którego zapraszam. Dlaczego zapraszam Cię do obejrzenia filmu? Oto kilka najważniejszych powodów: dowiesz się czym są postawy: agresywna, uległa i asertywna (poznasz ich źródła, dowiesz się jak je rozpoznać i jakie [...]

Styl delegowania a rodzaje zadań i zasoby czasowe

2019-04-26T10:53:33+01:00piątek, 26 Kwiecień, 2019|

Delegowanie sytuacyjne to nie tylko dopasowanie stylu managerskiego do poziomu rozwoju pracownika, o czym pisałem w poprzednim artykule, ale także możliwość wyboru innego stylu ze względu na rodzaj zadania, które ma być wykonane oraz zasoby czasowe, które możemy na to przeznaczyć. Jak to zrobić? Oto kilka wskazówek. Dopasowanie do rodzaju zadania To, że ktoś jest, np. samodzielnym ekspertem nie oznacza, że będzie otrzymywał zadania do wykonania, tylko w stylu delegującym/coachingowym. Styl [...]

Jak wybrać odpowiedni styl delegowania?

2019-04-26T10:47:48+01:00piątek, 19 Kwiecień, 2019|

W ostatnim artykule zapoznaliśmy się z czterema poziomami rozwoju pracownika, a także czterema stylami delegowania, zwanych też stylami managera. Dzisiaj przekazać jej kolejną część, czyli pokazać jak dopasować styl delegowania do poziomu rozwoju pracownika. Jak delegować entuzjastycznemu debiutantowi? Pamiętacie pracownika R1? To entuzjastyczny debiutant. Niedawno pojawił się w firmie, albo otrzymał nowe stanowisko i choć jego kompetencje nie są – powiedzmy to delikatnie – na najwyższym poziomie to jednak entuzjazm i [...]

Poziomy rozwoju pracownika i style delegowania

2019-04-26T10:49:48+01:00piątek, 12 Kwiecień, 2019|

Wiemy już dlaczego warto delegować zadania, także zapoznaliśmy się z mentalnymi blokadami, które powodują, że niektórzy managerowie nie chcą delegować zadań, a niektórzy pracownicy niechętnie przyjmują nowe zadania. Czas, by przedstawić style pracowników oraz style delegowania im zadań. By mówić o skutecznym delegowaniu zadań należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Pierwszym z nich jest poziom rozwoju pracownika. Ken Blanchard (wraz ze współpracownikami) w serii książek, pt. „Jednominutowy manager” przedstawia koncepcję czterech [...]

Co blokuje pracowników przed przyjmowaniem delegowanych zadań?

2019-04-26T10:50:17+01:00piątek, 5 Kwiecień, 2019|

W ostatnim artykule przytoczyłem cztery powody, dla których managerowie nie delegują zadań. Jednak w rzeczywistości firmy kluczową rolę odgrywają pracownicy. Przyjrzymy się dzisiaj kilku powodom, dla których ta właśnie grupa nie chce przyjmować nowych zadań od swoich przełożonych. Obawa przed krytyką i kompromitacją Jedną z najczęstszych obaw towarzyszących pracownikowi, któremu delegowane są nowe zadania jest obawa przed krytyką i kompromitacją. Pracownik nie chce nowych zadań, bo obawia się, że nie zdoła [...]