Szczęście… Czy to nie szczęścia szukamy w naszym życiu? Kilka dni temu na moim prywatnym profilu w mediach społecznościowych zamieściłem grafikę, pt. „7 zasad szczęśliwego życia” (dołączam ją także tutaj). Kilka osób zostawiło lajki, niektóre udostępniły grafikę w swoich mediach, a jedna z nich w prywatnej wiadomości napisała: „Zastanawiam się dlaczego nie czuję się szczęśliwa. Może napisałbyś na swoim blogu artykuł o tym, dlaczego ludzie czują się nieszczęśliwi? Takie top 5, albo więcej życiowych unieszczęśliwiaczy?”. Pomyślałem, że to niezły pomysł. Dzisiaj podzielę się z Tobą moją subiektywną listą 10 rzeczy, które powodują, że nie czujemy się szczęśliwi. Lista będzie subiektywna ponieważ to, co w niej zawarłem wynika zarówno z moich osobistych doświadczeń bycia nieszczęśliwym jak też doświadczeń moich klientów.

Szczęście - 7 zasad szczęśliwego życia

Czym jest szczęście?

Szczęście, bycie szczęśliwym, czy osiągnięcie stanu, w którym czujemy się szczęśliwi jest kwestią bardzo zindywidualizowaną. Dzieje się tak dlatego, że każdy z nas jest inny i każdy potrzebuje innego zestawu wydarzeń/wartości/cech, aby móc powiedzieć, że czuje się szczęśliwy. Dla jednego szczęściem jest bycie w dobrej i wspierającej relacji, bezpieczeństwo finansowe i satysfakcjonująca praca, a dla kogoś innego świadomie przeżywana samotność, ogromne oszczędności i wymagająca, ale bardzo dobrze płatna praca. Można więc, nieco przewrotnie, powiedzieć, że każdy z nas ma swoją własną definicję szczęścia. Jest to pozytywny stan, na który składa się wiele bardzo indywidualnych czynników, w którym czujemy satysfakcję z własnego życia.

Szczęście – jak być szczęśliwym?

Wśród wartości przynoszącym ludziom szczęście wymienia się często: 1. rodzinę, 2. relacje z innymi, 3. karierę zawodową i finanse, 4. rozrywkę, 5. zdrowie oraz 6. duchowość. Oczywiście nasz indywidualny zestaw „dający” poczucie szczęścia może być inny. Coraz częściej zdarza się, na przykład, że niektóre osoby nie postrzegają rodziny jako czegoś, co miało by ich uszczęśliwiać i świadomie z niej rezygnują. Dla innych taką wartością może być kariera zawodowa i finanse. Dla mnie osobiście wartością, która nie jest konieczna do tego, abym mógł określić siebie jako osobę szczęśliwą jest zdrowie. Oczywiście dbam o zdrowie, ale myślę też, że jeśli ono kiedyś mocno zaszwankuje to nie przekreśli to mojego ogólnego poczucia bycia szczęśliwym.

Aby każdy z nas mógł odpowiedzieć sobie na pytanie „Jak być szczęśliwym?” warto stworzyć sobie własną listę wartości bez których nie wyobrażamy sobie szczęśliwego życia. Przy każdej z nich można określić aktualny poziom realizacji tej wartości w naszym życiu, a także poziom oczekiwany, czyli ten, którego osiągnięcie wpłynie pozytywnie na ogólny poziom poczucia szczęścia w życiu.

Jak odnaleźć szczęście?

Częstym pytaniem, które pojawia się w kontekście szczęścia jest to jak je odnaleźć. Według mnie pytanie to zawiera ważny błąd – zakłada, że szczęście jest czymś co jak skarb leży ukryty gdzieś w ziemi i czeka na to, aż je odnajdziemy. Moje podejście w tej kwestii jest zupełnie inne. Uważam, że szczęście nie jest czymś, co da się odnaleźć. Natomiast szczęście można zbudować. Zbudować, czyli podjąć świadome działania, których celem jest poprawa tych wartości w naszym życiu, które składają się na ogólny poziom satysfakcji.

Szczęście czy nieszczęście? Rzeczy, przez które jesteś nieszczęśliwy

Jak wspomniałem, każdy z nas ma swoją własną listę wartości, które składają się na nasz indywidualny zestaw „uszczęśliwiający”. Są jednak takie rzeczy, które powodują, że czujemy się nieszczęśliwi lub/i utrudniamy, albo wręcz blokujemy naszą drogę do szczęścia. Jakie to rzeczy? Oto lisa 10 rzeczy, przez które czujemy się nieszczęśliwi:

1. Marudzenie

Marudzenie jest jedną z tych rzeczy, które potrafią zatruć życie nie tylko nasze, ale także osób, które są wokół nas. Marudzenie to narzekanie, że brakuje nam tego, czy tamtego, a także niezadowolenie z tego, co już osiągnęliśmy. Niestety w naszej polskiej kulturze marudzenie uznawane jest za przejaw zainteresowania, troski i zaangażowania, ale de facto jest to jedna z przeszkód do osiągnięcia szczęścia.

Co możesz zrobić, gdy odkryjesz w sobie tendencje do marudzenia? Marudzenie zamień we wdzięczność i docenianie tego, co masz i co osiągnąłeś/osiągnęłaś.

2. Porównywanie się z innymi

Drugim czynnikiem blokującym nas na odczuwanie szczęścia jest negatywne porównywanie się z innymi. Mam tu ta myśli sytuacje kiedy myśląc czy mówiąc o swoim życiu i swoich osiągnięciach stawiamy siebie w gorszym świetle, np. „Dostałam podwyżkę w pracy, ale moja koleżanka dostała większą. Jestem od niej gorsza. Firma mnie nie docenia. Do niczego się nie nadaję”. Takie negatywne porównywanie się z innymi powoduje, że umacniamy się w niewspierających przekonaniach na własny temat, a to powoduje, że blokujemy się na rozwój osobisty i zawodowy.

Co zrobić by przestać negatywnie porównywać się z innymi? Zacznij doceniać swoje własne osiągnięcia i przyjmij do wiadomości to, że każdy człowiek ma swoją własną drogę. To, że dostałeś/aś mniejszą podwyżkę od koleżanki na podobnym stanowisku nie znaczy, że jesteś gorszy/a. Zadaj sobie pytanie co możesz zrobić lepiej, inaczej, bardziej wydajnie. Negatywne porównywanie zamień na porównywanie pozytywne, czyli takie, w którym znajdziesz motywację do dążenia do takiego poziomu, który przyniesie Ci zadowolenie i da poczucie szczęścia.

3. Otaczanie się toksycznymi ludźmi

Jednym z najmocniejszych czynników, które powodują, że czujemy się nieszczęśliwi są toksyczni ludzie, którzy nas otaczają. Toksyczni, czyli tacy, którzy mówią i robią rzeczy przez które czujemy się źle, które odbierają nam energię potrzebną do sensownego życia.

Idealnym rozwiązaniem na drodze do szczęścia byłoby pozbycie się toksycznych ludzi z Twojego otoczenia. Jednak nie zawsze jest to możliwe? Gdy zaś – z jakichś ważnych powodów – nie możesz pozbyć się toksycznych ludzi, spróbuj ograniczyć z nimi kontakt. Przebywaj z nimi tylko wtedy, gdy to jest konieczne i co bardzo ważne – stawiaj wyraźne granice.

4. Nieumiejętność stawiania granic

No właśnie, kolejna rzecz blokująca nas na poczucie szczęścia to nieumiejętność stawiania granic. Stawianie granic jest potrzebne nie tylko, abyśmy mogli poradzić sobie z toksycznymi ludźmi, ale z niewłaściwymi – z naszego punktu widzenia – zachowaniami osób, które spotykamy na co dzień. Stawianie granic to jeden z przejawów asertywności, czyli sztuki budowania relacji z innymi, które opierają się na wzajemnym szacunku zbudowanego na fundamencie adekwatnego poczucia własnej wartości.

Stawienia granic to umiejętność, której można się nauczyć pod warunkiem, że zgodzimy się na pożegnanie się z przekonaniem, że bycie uległym i pozwalanie ludziom na przekraczanie naszych granic jest czymś co czyni nas kulturalnymi albo jest społecznym wymogiem w naszym kręgu kulturowym. .

5. Brak czasu dla siebie

Jednym z przejawów nieumiejętności stawiania granic jest brak czasu dla siebie. Przez „czas dla siebie” rozumiem tu takie momenty w naszym życiu, w których możemy być sami ze sobą i pozwolić sobie na to, czego akurat potrzebujemy włączając w to nic-nie-robienie nazywane – niesłusznie – lenistwem. Czas dla siebie jest niezwykle ważnym elementem równowagi, której potrzebuje nasze ciało, aby we właściwy sposób funkcjonować. Posiadanie czasu dla siebie jest wyrazem zdrowej troski nas samych. Nie ma w nim nic egoistycznego (w pejoratywnym sensie tego słowa). Nawet osoby, które poświęcają swoje życie w służbie innym potrzebują takiego czasu w ciągu dnia, kiedy będą mogły zająć się samymi sobą.

Jak znaleźć czas dla samego siebie? Wystarczy wykonać dwa kroki. Po pierwsze pożegnać się z przekonaniem, że czas dla samego siebie jest wyrazem egoizmu, a nasze życie powinno polegać na nieustannym poświęcaniu się dla innych. Po drugie – znaleźć czas. Ot, po prostu.

6. Brak czasu na to, co dla Ciebie ważne

Ściśle związany z brakiem czasu dla samego siebie jest brak czasu na to, co dla nas ważne. Obie sprawy są ze sobą mocno powiązane i często wypływają z podobnych niewspierających przekonań, ale ta druga może (nie musi) być związana z przebywaniem z innymi, a więc ma kontekst społeczny. Takimi ważnymi rzeczami może być (przykładowo) wolontariat, podróżowanie, oglądanie filmów w dobrym towarzystwie, czy pielęgnowanie relacji. Niektórzy ludzie są tak mocno pochłonięci pracą i rodziną, że zupełnie rezygnują z tych rzeczy, które ich pociągają i uszczęśliwiają, które – po prostu – są dla nich ważne.

Jak znaleźć czas na ważne rzeczy? Podobnie jak w punkcie 5 trzeba się pożegnać z niewspierającymi przekonaniami na ten temat (np. „nie wypada, aby matka dwójki dzieci chodziła na kurs tańca”) oraz poczuciem winy. Gdy uporamy się z negatywnym programem w naszej głowie będzie łatwiej oddawać się przyjemnościom, z którymi czeka na nas życie.

7. Pielęgnowanie niewspierających przekonań

Jak pewnie zauważyłeś niesamowicie ważną sprawą są myśli, które pielęgnuje nasza głowa, albo – powiedziawszy bardziej dobitnie – przekonania, którymi zostaliśmy zaprogramowani przez środowisko kulturowe, w którym zostaliśmy ukształtowani. Takich niewspierających przekonań stojących na drodze do szczęścia może być wiele, np. „nie zasługuję na szczęście”, „nie wypada być szczęśliwym skoro na świecie jest tyle nieszczęścia”, „co powiedzą inni, gdy zobaczą, że jestem zadowolony/a z życia”, „ludzie zadowoleni z życia są nieautentyczni”, „kogo Bóg kocha tego karci i wystawia na próby” (= Bóg chce, abym był nieszczęśliwy).

Aby pożegnać się z niewspierającymi przekonaniami najpierw trzeba je zdiagnozować, czyli zauważyć, że są obecne w naszym życiu, a o tym co jeszcze można zrobić w tej kwestii pisałem tutaj.

8. Brak głębokich i wspierających relacji

Kolejnym unieszczęśliwiającym, czy blokującym nas na poczucie szczęścia, czynnikiem jest brak głębokich i wspierających relacji. Rozumiem przez nie takie relacje, w których jesteśmy prawdziwi i w których – jak tacy – jesteśmy w zupełności akceptowani. Głębokie i wspierające relacje to – innymi słowy – przyjaźnie. W tego typu relacjach nie chodzi o ilość, ale o jakość. Głębokie, szczere i wspierające relacje jesteśmy w stanie stworzyć z kilkoma osobami. Otaczanie się przyjaciółmi, czy sama świadomość istnienia ludzi, którzy są naszymi przyjaciółmi w bardzo wydatny sposób wpływają na nasze poczucie szczęścia.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak budować takie relacje pobierz bezpłatny ebook, w którym znajdziesz konkretne wskazówki na ten temat. Znajdziesz go tutaj.

9. Niezdrowy styl życia

Chociaż zdrowie nie musi być jedną z tych wartości, które mają realny wpływ na nasze poczucie szczęścia to jednak prowadzenie niezdrowego stylu życia może powodować, że nie będziemy mieli podstaw do tego, aby mówić o sobie jako o ludziach szczęśliwych. Niezdrowy styl życia, to między innymi brak równowagi między życiem osobistym a pracą zawodową, brak lub znikoma aktywność fizyczna, a także niewłaściwa dieta (np. zbyt duża ilość cukru w spożywanych pokarmach, czy nadużywanie alkoholu).

By móc cieszyć się szczęściem warto dbać o dobrą kondycję fizyczną i samopoczucie.

10. Karmienie się negatywnymi informacjami

Ostatni czynnik, który czyni nas nieszczęśliwymi to karmienie się negatywnymi informacjami. Są ludzie, którzy szukają wszędzie zagrożeń, dopatrują się zła i węszą podstępy. Pomagają im w tym współczesne media, w których negatywne informacje stanowią przeważającą część przekazu. I choć warto wiedzieć co dzieje się na świecie to jednak koniecznie trzeba mieć kontrolę nad tym wszystkim, co powoduje, że czujemy się przygnębieni i pełni lęku.

Pamiętaj, że od Ciebie zależy to ile czasu poświęcisz na oglądanie wiadomości telewizyjnych, czy scrollowanie mediów społecznościowych, w których wyświetlają się głównie informacje o nieszczęściach i zagrożeniach. Choroby, wojny i wszystko to, co określamy mianem „zła” istnieją na tym świecie, ale są w zdecydowanej mniejszości. Czy informacje o nich dochodzące do Ciebie będą też w takiej mniejszości – zależy przede wszystkim od Ciebie. Twojej uwadze polecam książkę Dale’a Carnegie, pt. „Jak przestać się martwić i zacząć żyć”.

Coaching a szczęście

Szczęście nie jest skarbem ukrytym w ziemi i danym tylko niektórym, ale czymś nad czym można pracować i o co można się starać. Jednym ze sposobów tego starania są sesje life coachingu, w czasie których będziesz mógł/mogła odkryć to, co dla siebie jest kwintesencją szczęścia, a także popracować nad tym, by to szczęście osiągnąć. Coaching jest jednym z najlepszych narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc. Jeśli jesteś zainteresowany/a zapraszam do kontaktu.

Na koniec chcę Cię zapytać co według Ciebie czyni ludzi nieszczęśliwymi? Co dołączyłbyś/dołączyłabyś do mojej subiektywnej listy dziecięciu takich czynników? Daj znać w komentarzu.

Potrzebujesz pomocy? Skorzystaj z coachingu!

Opłaty za coaching należy wnieść po uprzednim ustaleniu terminu sesji.
W razie pytań pisz lub dzwoń.

Kontakt