Być może spotkałeś/aś się z określeniem „szkolenia miękkie”, a – być może – słyszysz je po raz pierwszy. Być może w firmie, w której pracujesz nie inwestuje się w „szkolenia miękkie”, bo ktoś decyzyjny uważa, że to strata czasu i pieniędzy. Być może uważasz, że „szkolenia miękkie” nie są najważniejsze i lepiej – w kontekście pracy – skupić się na kompetencjach twardych. Zapraszam Cię do lektury tekstu, z którego dowiesz się czym są kompetencje miękkie, czy warto inwestować w szkolenia miękkie, jaką rolę tego typu szkolenia mogą odegrać w rozwoju Twojej kariery zawodowej i satysfakcji w życiu osobistym, a także dlaczego szkolenia miękkie są często niedoceniane.

Kompetencje miękkie a kompetencje twarde

Aby wyjaśnić czym są kompetencje miękkie odwołam się do przykładu. Mirek jest programistą. Zna kilka języków programowania. Posiada certyfikaty potwierdzające swą programistyczną wiedzę, a do tej pory pracował w kilku wiodących firmach programistycznych, z których każda wystawiła mu świetne referencje. Dodatkowo Mirek potrafi radzić sobie ze stresem, jest cenionym kolegą, jest wspierającym przyjacielem i wiarygodnym partnerem w pracy. Należy do tych osób, które są komunikatywne, otwarte, empatyczne i serdeczne. Lubi też pracę zespołową.

Jak pewnie zauważyłeś/aś pierwszy zestaw kompetencji, które wymieniłem określają Mirka jako kompetentnego pracownika. Ten właśnie zestaw można nazwać kompetencjami twardymi, a niektórzy nazywają go kompetencjami zawodowymi. Kompetencje twarde to wiedza i te umiejętności, które czynią nas przygotowanymi do merytorycznego wykonywania naszej pracy.

Czym zatem są kompetencje miękkie?  Kompetencje miękkie to wszystkie te nasze zdolności i umiejętności dzięki, którym potrafimy nawiązywać relacje z innymi ludźmi, a także odnaleźć się w społecznościach, do których należymy i w których żyjemy. Wśród kompetencji miękkich wymienia się m. in. komunikatywność, zdolność do empatycznego zachowania, umiejętność wyrażania emocji, zdolność nawiązywania głębokich kontaktów z innymi, umiejętność zarządzania własnym stresem, asertywność, kreatywność, samodyscyplinę, umiejętność zarządzania sobą w czasie, umiejętność zarządzania stresem, automotywację i wiele, wiele innych.

Niektórzy twierdzą, że kompetencje miękkie są niemierzalne oraz, że – w kontekście pracy – są mniej ważne od kompetencji twardych. To pierwsze twierdzenie nie jest prawdziwe. Istnieją bowiem naukowe metody, dzięki którym możemy zbadać poziom kompetencji miękkich zarówno na poziomie ogólnym, jak i szczegółowym. A jak to jest z ważnością kompetencji miękkich?

Czy warto inwestować w szkolenia miękkie?

Dawniej uważano, że do efektywnego wykonywania pracy najważniejsze jest posiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych (kompetencji twardych), a to jakim człowiekiem jest pracownik (kompetencje miękkie) jest już mniej istotne. Takie myślenie jest już przestarzałe, a wielu naukowców udowodniło, że kompetencje miękkie są albo przynajmniej tak ważne jak kompetencje twarde, albo nawet ważniejsze.

To jakim człowiekiem jest pracownik, jego umiejętności interpersonalne i społeczne w decydujący sposób wpływa na sposób wykonywania przez niego pracy. I choć istnieją zawody czy stanowiska pracy, w których umiejętność skutecznego komunikowania się z innymi, współpracy, czy asertywności nie odgrywa większej roli, to jednak w zdecydowanej większości firm, organizacji i instytucji stawia się obecnie mocny nacisk na wszystkie te cechy pracownika, które powodują, że jest nie tylko świetnym specjalistą w swojej dziedzinie, ale także wspierającym członkiem zespołu i sympatycznym kolegą w pracy.

Dostrzegają to zarówno wielkie światowe korporacje, jak i lokalne niewielkie firmy, które inwestują w szkolenia miękkie, aby pomóc swoim pracownikom w rozwoju tych kompetencji osobistych i społecznych, które uczynią z nich osoby potrafiące sprawnie się komunikować, pracować zespołowo, być elastycznymi, radzić sobie z nieprzyjemnymi emocjami i stresem, czy też motywować siebie i innych. Inwestowanie w szkolenia miękkie dla pracowników to inwestowanie w zwiększenie ich efektywności, polepszenie atmosfery w pracy, zwiększenie umiejętności współpracy grupowej, ale także polepszenie relacji z klientami zwiększenie sprzedaży, czy udoskonalenie standardu obsługi.

Szkolenia miękkie – czego mogę się nauczyć?

Szkolenia miękkie, które prowadzę dedykowane są zarówno menedżerom, jak i pracownikom liniowym. Aby zobrazować jakie kompetencję miękkie rozwijają uczestnicy moich szkoleń odwołam się do dwóch programów szkoleniowych – jednego dla menedżerów i jednego dla pozostałych pracowników.

Czego nauczą się uczestnicy kompleksowego 6-dniowego szkolenia, pt. „Akademia Menedżera”?  Oto lista kompetencji miękkich, które mogą rozwinąć dzięki udziałowi w tym szkoleniu:

  • komunikacja interpersonalna,
  • asertywność,
  • rozwiązywanie konfliktów,
  • motywowanie siebie,
  • motywowanie innych,
  • skupienie na celach;
  • umiejętność zarządzania czasem;
  • delegowanie zadań i ich egzekwowanie;
  • empatia;
  • umiejętność przekazywania konstruktywnej informacji zwrotnej;
  • umiejętność przyjmowania konstruktywnej informacji zwrotnej;
  • zarządzanie emocjami i stresem.

A jakie miękkie kompetencje mogę rozwinąć pracownicy na szkoleniu, pt. „Trudny klient. Jak sobie z nim radzić?”? Oto lista:

  • komunikacja interpersonalna,
  • umiejętność nieagresywnego stawiania granic,
  • asertywność,
  • adekwatne poczucie własnej wartości,
  • umiejętność komunikacji w stresujących sytuacjach,
  • zarządzanie własnymi emocjami i stresem,
  • przekazywanie konstruktywnej informacji zwrotnej.

Jak widać na przykładzie zaledwie dwóch programów szkoleń miękkich, które znajdują się w moim trenerskim portfolio, lista kompetencji miękkich, które można doskonalić na tego typu szkoleniach jest pokaźna.

Szkolenia miękkie w pracy i życiu osobistym

Niesamowitą zaletą szkoleń miękkich w firmie jest to, że zarówno wiedzę jak i umiejętności w ich czasie przekazywane można aplikować nie tylko w środowisku pracy, ale także w życiu osobistym. Jeśli w czasie szkolenia (np. „Skuteczna komunikacja w zespole”) uczestnik dowiaduje się czym jest komunikacja, co ją usprawnia, a co zaburza oraz jak komunikować się z innymi, gdy coś nam nie odpowiada lub jest trudnego to wiedzę tę można zaaplikować nie tylko w firmie, ale także w swoim własnym domu. Pamiętam jak na zakończenie szkolenia „Efektywny pracownik. Delegowanie i motywowanie” jedna z menedżerek podsumowała to, czego się nauczyła mniej tak: „To wszystko, czego się tutaj uczyliśmy pomoże mi być jeszcze lepszą menedżerką, ale przyda się mi także w moim domu”. Gdy pozostali uczestnicy otworzyli szerzej oczy ze zdziwienia Kasia kontynuowała z uśmiechem: „Mam trójkę dzieci i męża. Wiecie jak bardzo mi się przyda wiedza o tym jak motywować ludzi i jak prosić ich o wykonanie zadań domowych?”.

Myślę, że nie będzie przesadą, gdy w tym kontekście użyję wielkiego kwantyfikatora i napiszę, że każde szkolenie miękkie prowadzone w firmie daje pracownikom dodatkową wiedzę i pomaga im kształtować umiejętności potrzebne także w życiu osobistym, rodzinnym, czy społecznym.

Czy warto inwestować w szkolenia miękkie? Mam nadzieję, że odpowiedź nasuwa się Wam sama. Ja na koniec tylko dodam, że zapraszam do zapoznania się z ofertą moich szkoleń dla menedżerów i pracowników, a także life coachingu, coachingu biznesowego (w tym – coachingu przez telefon i coachingu online). Celem każdej z tych form pracy jest nic innego jak rozwój kompetencji miękkich.

Rozwój kompetencji miękkich w firmie i życiu osobistym

Business coaching

Rozwój biznesu

Poznaj ofertę

Life coaching

Rozwój osobisty

Poznaj ofertę

Szkolenia dla firm

Rozwój biznesu

Poznaj ofertę

Szkolenia online

Rozwój biznesu online

Poznaj ofertę