Być może spotkałeś/aś się z określeniem „szkolenia miękkie”, a – być może – słyszysz je po raz pierwszy. Może w firmie, w której pracujesz nie inwestuje się w „szkolenia miękkie”, bo ktoś decyzyjny uważa, że to strata czasu i pieniędzy. Być może uważasz, że ten rodzaj szkoleń nie są najważniejszy i lepiej – w kontekście pracy – skupić się na kompetencjach twardych. Zapraszam Cię do lektury tekstu, z którego dowiesz się czym są kompetencje miękkie i czy warto inwestować w szkolenia miękkie. Powiem Ci też jaką rolę tego typu szkolenia mogą odegrać w rozwoju Twojej kariery zawodowej i satysfakcji w życiu osobistym, a także dlaczego szkolenia miękkie są często niedoceniane.

Kompetencje miękkie a kompetencje twarde

Aby wyjaśnić czym są kompetencje miękkie odwołam się do przykładu. Mirek jest programistą. Zna kilka języków programowania. Posiada certyfikaty potwierdzające swą programistyczną wiedzę, a do tej pory pracował w kilku wiodących firmach programistycznych, z których każda wystawiła mu świetne referencje. Dodatkowo Mirek potrafi radzić sobie ze stresem, jest cenionym kolegą, jest wspierającym przyjacielem i wiarygodnym partnerem w pracy. Należy do tych osób, które są komunikatywne, otwarte, empatyczne i serdeczne. Lubi też pracę zespołową.

Jak pewnie zauważyłeś/aś pierwszy zestaw kompetencji, które wymieniłem określają Mirka jako kompetentnego pracownika. Ten właśnie zestaw można nazwać kompetencjami twardymi, a niektórzy nazywają go kompetencjami zawodowymi. Kompetencje twarde to wiedza i te umiejętności, które czynią nas przygotowanymi do merytorycznego wykonywania naszej pracy.

Czym zatem są kompetencje miękkie?  Kompetencje miękkie to wszystkie te nasze zdolności i umiejętności dzięki, którym potrafimy nawiązywać relacje z innymi ludźmi. To te umiejętności, które pomagają nam odnaleźć się w społecznościach, do których należymy i w których żyjemy. Wśród kompetencji miękkich wymienia się m. in. komunikatywność, zdolność do empatycznego zachowania, umiejętność wyrażania emocji, zdolność nawiązywania głębokich kontaktów z innymi, umiejętność zarządzania własnym stresem, asertywność, kreatywność, samodyscyplinę, umiejętność zarządzania sobą w czasie, umiejętność zarządzania stresem, automotywację i wiele, wiele innych.

Niektórzy twierdzą, że kompetencje miękkie są niemierzalne oraz, że – w kontekście pracy – są mniej ważne od kompetencji twardych. To pierwsze twierdzenie nie jest prawdziwe. Istnieją bowiem naukowe metody, dzięki którym możemy zbadać poziom kompetencji miękkich zarówno na poziomie ogólnym, jak i szczegółowym. A jak to jest z ważnością kompetencji miękkich?

Czy warto inwestować w szkolenia miękkie?

Dawniej uważano, że do efektywnego wykonywania pracy najważniejsze jest posiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych (kompetencji twardych). To jakim człowiekiem jest pracownik (kompetencje miękkie) jest już mniej istotne. Takie myślenie jest już na szczęście przestarzałe. Wielu naukowców udowodniło, że kompetencje miękkie są albo przynajmniej tak ważne jak kompetencje twarde, albo nawet ważniejsze.

To jakim człowiekiem jest pracownik, jego umiejętności interpersonalne i społeczne w decydujący sposób wpływa na sposób wykonywania przez niego pracy. I choć istnieją zawody czy stanowiska pracy, w których umiejętność skutecznego komunikowania się z innymi, współpracy, czy asertywności nie odgrywa większej roli, to jednak w zdecydowanej większości firm, organizacji i instytucji stawia się obecnie mocny nacisk na wszystkie te cechy pracownika, które powodują, że jest nie tylko świetnym specjalistą w swojej dziedzinie, ale także wspierającym członkiem zespołu i sympatycznym kolegą w pracy.

Dostrzegają to zarówno wielkie światowe korporacje, jak i lokalne niewielkie firmy, które inwestują w szkolenia miękkie. Chcą pomóc swoim pracownikom w rozwoju tych kompetencji osobistych i społecznych, które uczynią z nich osoby potrafiące sprawnie się komunikować, pracować zespołowo, być elastycznymi, radzić sobie z nieprzyjemnymi emocjami i stresem, czy też motywować siebie i innych. Inwestowanie w szkolenia miękkie dla pracowników to inwestowanie w zwiększenie ich efektywności. To inwestycja w polepszenie atmosfery w pracy, zwiększenie umiejętności współpracy grupowej. TO także zadbanie o polepszenie relacji z klientami zwiększenie sprzedaży, czy udoskonalenie standardu obsługi.

Szkolenia miękkie – czego mogę się nauczyć?

Szkolenia miękkie, które prowadzę dedykowane są zarówno menedżerom, jak i pracownikom liniowym. Aby zobrazować jakie kompetencję miękkie rozwijają uczestnicy moich szkoleń odwołam się do dwóch programów szkoleniowych – jednego dla menedżerów i jednego dla pozostałych pracowników.

Czego nauczą się uczestnicy kompleksowego 6-dniowego szkolenia, pt. „Akademia Menedżera”?  Oto lista kompetencji miękkich, które mogą rozwinąć dzięki udziałowi w tym szkoleniu:

A jakie miękkie kompetencje mogę rozwinąć pracownicy na szkoleniu, pt. „Trudny klient. Jak sobie z nim radzić?”? Oto lista:

  • komunikacja interpersonalna,
  • umiejętność nieagresywnego stawiania granic,
  • asertywność,
  • adekwatne poczucie własnej wartości,
  • umiejętność komunikacji w stresujących sytuacjach,
  • zarządzanie własnymi emocjami i stresem,
  • przekazywanie konstruktywnej informacji zwrotnej.

Jak widać na przykładzie zaledwie dwóch programów szkoleń lista kompetencji miękkich, które można doskonalić na tego typu szkoleniach jest pokaźna.

Szkolenia miękkie w pracy i życiu osobistym

Niesamowitą zaletą szkoleń miękkich w firmie jest to, że zarówno wiedzę jak i umiejętności w ich czasie przekazywane można aplikować nie tylko w środowisku pracy, ale także w życiu osobistym. Jeśli w czasie szkolenia (np. „Skuteczna komunikacja w zespole”) uczestnik dowiaduje się czym jest komunikacja, co ją usprawnia, a co zaburza oraz jak komunikować się z innymi, gdy coś nam nie odpowiada lub jest trudnego to wiedzę tę można zaaplikować nie tylko w firmie, ale także w swoim własnym domu.

Pamiętam jak na zakończenie szkolenia „Efektywny pracownik. Delegowanie i motywowanie” jedna z menedżerek podsumowała to, czego się nauczyła mniej tak: „To wszystko, czego się tutaj uczyliśmy pomoże mi być jeszcze lepszą menedżerką, ale przyda się mi także w moim domu”. Gdy pozostali uczestnicy otworzyli szerzej oczy ze zdziwienia Kasia kontynuowała z uśmiechem: „Mam trójkę dzieci i męża. Wiecie jak bardzo mi się przyda wiedza o tym jak motywować ludzi i jak prosić ich o wykonanie zadań domowych?”.

Myślę, że nie będzie przesadą, gdy w tym kontekście użyję wielkiego kwantyfikatora i napiszę, że każde szkolenie miękkie prowadzone w firmie daje pracownikom dodatkową wiedzę i pomaga im kształtować umiejętności potrzebne także w życiu osobistym, rodzinnym, czy społecznym.

Czy warto inwestować w szkolenia miękkie? Mam nadzieję, że odpowiedź nasuwa się Wam sama. Ja na koniec tylko dodam, że zapraszam do zapoznania się z ofertą moich szkoleń dla menedżerów i pracowników, a także life coachingu, coachingu biznesowego (w tym – coachingu przez telefon i coachingu online). Celem każdej z tych form pracy jest nic innego jak rozwój kompetencji miękkich.

Szkolenia dla firm

Pierwsze kroki na sali szkoleniowej Wiktor Tokarski stawiał w 2009 roku. Prowadził wtedy szkolenia z zarządzania dla średniej kadry menedżerskiej jednego z największych banków w Polsce. Trener biznesu Wiktor Tokarski specjalizuje się w szkoleniach dla firm. Prowadzi szkolenia menedżerskie (m. in. zarządzanie zespołami, komunikacja, asertywność, inteligencja emocjonalna, efektywność, zarządzanie zgodne z typologią osobowości DISK), szkolenia dla pracowników (m. in. efektywność w pracy, komunikacja w zespole, asertywność, zarządzanie sobą w czasie, współpraca dzięki znajomości typów osobowości DISK), szkolenia dla sprzedawców (obsługa trudnego klienta, komunikacja w sprzedaży, sprzedaż i obsługa klienta dopasowane do typów osobowości DISK), a także indywidualne szkolenia online dla przedsiębiorców, menedżerów i pracowników. Jeśli jesteś zainteresowany/a szkoleniem dla siebie lub swojej firmy – umów spotkanie online, w czasie którego będziesz mógł/mogła przedstawić swoje oczekiwania odnośnie celów szkoleniowych.

Spotkanie online ws szkoleń dla firm