Szkolenia online
Szkolenia online to zyskująca coraz większą popularność forma rozwoju kompetencji osobistych, interpersonalnych i zawodowych dokonująca się nie w sali szkoleniowej, ale w przestrzeni wirtualnej.
Szkolenia online – rodzaje
Szkolenia online realizowane w czasie rzeczywistym – trener oraz uczestnicy szkolenia łączą się ze sobą z pomocą jednej z wybranych platform. Szkolenie odbywa się w czasie rzeczywistym. Uczestnicy mają możliwość nawiązywania interakcji z trenerem (zadawanie pytań, wykonywanie ćwiczeń szkoleniowych, praca w podgrupach, dyskusje), co jest niewątpliwą zaletą szkoleń online realizowanych w czasie rzeczywistym. Wadą jest natomiast konieczność gromadzenia się uczestników przed komputerami w tym samym czasie.
Szkolenia online uprzednio nagrane – uczestnicy szkolenia otrzymują dostęp do nagranych wcześniej materiałów szkoleniowych. Najczęściej dzieje się to za pośrednictwem wybranej platformy, na której udostępnione są filmy z treścią szkoleniową. Po obejrzeniu filmu uczestnicy wykonują przygotowane wcześniej ćwiczenia szkoleniowe mające na celu sprawdzenie i utrwalenie otrzymanych informacji. W tej formie uczestnicy szkolenia nie mają możliwości kontaktowania się z trenerem, ani między sobą. Zaletą tego typu szkoleń jest oszczędność czasu, możliwość przejścia szkolenia w czasie dogodnym dla uczestnika. Niewątpliwą wadą – brak możliwości interakcji z trenerem i innymi uczestnikami szkolenia.
Szkolenia online hybrydowe – uczestnicy szkolenia otrzymują dostęp do nagranych wcześniej materiałów szkoleniowych, ale uczestniczą też w indywidualnych lub grupowych konsultacjach z trenerem. Konsultacje takie odbywają się online w czasie rzeczywistym i mają zazwyczaj miejsce po przyswojeniu części materiału stanowiącego przedmiot szkolenia. Dodatkową wartością szkoleń online w wersji hybrydowej jest możliwość wymiany poglądów na dedykowanych forach dyskusyjnych. Hybrydowe szkolenia online łączą w sobie zalety szkoleń online w czasie rzeczywistym oraz szkoleń online uprzednio nagranych, a praktycznie minimalizują wady tych dwóch rodzajów szkoleń.
Czy szkolenia online są dobrym sposobem rozwijania kompetencji miękkich?
Rozwój kompetencji miękkich może się dokonywać zarówno w świecie realnym jak i wirtualnym. Uczenie się i doskonalenie w zakresie kompetencji miękkich w czasie szkolenia online jest nieco trudniejsze niż w czasie szkoleń prowadzonych na salach szkoleniowych, ale w przypadku niektórych z nich może być równie skuteczne i konieczne.
Kompetencje miękkie, które zdecydowanie mogą i powinny być doskonalone w czasie szkoleń online to m. in.: komunikacja interpersonalna (komunikacja z innymi osobami, komunikacja w zespole pracowników), asertywność, umiejętność zarządzania konfliktem, zarządzanie stresem (zarówno własnym jak i – w przypadku menedżerów – stresem w zespole pracowników), delegowanie zadań, wyznaczanie celów, priorytetyzacja zadań, coachingowy styl zarządzania, motywowanie pracowników, przekazywanie konstruktywnej informacji zwrotnej (feedback wzmacniający i feedback korygujący).
Osoby zainteresowane szkoleniami dla pracowników odbywanymi online zapraszam do kontaktu.
Ostatnio na blogu
Notatka służbowa – jak tworzyć i wykorzystać w pracy menedżera
Notatka służbowa to istotne narzędzie dla menedżerów, kierowników i liderów zespołów, pomagające w formalnym [...]
Dzień Doceniania Pracownika – jak doceniać pracowników
Dzień Doceniania Pracownika to coroczne święto, które przypada na pierwszy piątek marca, a w [...]
Podziękowanie dla pracownika – jak wyrazić wdzięczność
Docenienie pracownika i wyrażenie wdzięczności za jego wysiłek, zaangażowanie oraz profesjonalizm ma ogromny wpływ [...]