Jedną z takich metod efektywnego wyznaczania celów jest narzędzie SMART nazywane też (w rozszerzonej wersji) – SMARTER. Narzędzie jest proste, intuicyjne, a co najważniejsze – sprawdzone przez wielu menedżerów, pracowników czy coachów. Ja również posługuję się tą metodą. Używam jej zarówno w życiu osobistym jak i pracy z klientami na szkoleniach menedżerskich. Poznaj SMARTa i naucz się odpowiednio wyznaczać cele!

SMART i SMARTER

Nazwa narzędzia SMART to akronim wywodzący się od słów Simple, Measurable, Achievable, Relevant i Timely defined. A w wersji rozszerzonej, czyli SMARTER – od słów Simple, Measurable, Achievable, Relevant, Timely defined, Exciting oraz Recorded.

Etapy metody SMART(ER)

Każdy sformułowany przez Ciebie cel powinien być:

S (simple), czyli prosty

Chodzi o to, aby nie pozostawiać pola do dwuznaczności. Cel powinien być określony w taki sposób, aby zrozumiało go kilkuletnie dziecko i potrafiło z łatwością opowiedzieć o nim komuś innemu.

M (measurable), czyli mierzalny

Twój musi być mierzalny. Jeśli, na przykład, chcesz się odchudzać, to jako kryterium postępu możesz wziąć wagę, poziom tkanki tłuszczowej lub mierzenie obwodów Twojego ciała, np. w pasie, biodrach czy udach.

A (achievable), czyli osiągalny

Cel musi być realistyczny i ambitny. Wyznaczając go musisz czuć, że jesteś w stanie go osiągnąć, albo – jeśli „nie czujesz” – muszą istnieć zewnętrzne czynniki, które potwierdzają, że osiągnięcie celu jest możliwe. Pamiętaj jednak, aby nie ograniczać się tylko do doświadczenia innych ludzi, bo historia ludzkości pokazuje, że wielkie wynalazki i dokonania miały okazję zaistnieć na tym świecie dzięki osobom, które wbrew wszystkim dążyły do osiągnięcia wyznaczonych celów, ponieważ były wewnętrznie przekonane („czuły”), że jest to możliwe.

R (relevant), czyli istotny

Twój cel musi być ważny dla Ciebie, musi być zgodny z Twoim systemem wartości i oczekiwaniami wobec Twojego życia. Jeśli jest to jeden z celów cząstkowych, to pamiętaj, aby był to cel zgodny z Twoimi najważniejszymi życiowymi celami.

T (timely defined), czyli określony w czasie

Wiele osób wyznaczając swoje cele zapomina o tym, aby dokładnie określić ramy czasowe na realizację swoich zamierzeń. Jest to wielki błąd, gdyż nasza podświadomość potrzebuje „znać” termin wykonania danego zadania. Określając cel w czasie pamiętaj, aby robić to z głową. Jeśli chcesz schudnąć 50 kg to nie wyznaczaj sobie na to jednego miesiąca, bo osiągnięcie takiego rezultatu w taki krótkim czasie jest po prostu niemożliwe.

E (exciting), czyli ekscytujący

Tak, dobrze by było, aby Twój cel był ekscytujący. To bardzo pomaga. Jak ekscytować się, na przykład, rygorystyczną dietą odchudzającą? Tak naprawdę to dość proste. Wyobraź sobie siebie z wagą idealną, pomyśl jak będziesz wyglądać, czuć się i jakie ubrania na siebie założysz. Pomyśl z jaką zazdrością popatrzy na Ciebie koleżanka z pracy, albo kolega, który po każdym długim weekendzie powiększa swój piwny brzuch. Odchudzanie też może być ekscytujące.

R (recorded), czyli zapisany

Nie wszyscy podzielają to zdanie, ale ja osobiście uważam, że zapisane celu jest bardzo ważne. Najlepiej zrobić to odręcznie, za pomocą długopisu i kartki papieru. Jeśli chcesz pracować ze swoimi celami przez całe życie, to rozważ zakup notatnika, w którym będziesz zapisywał swoje cele i z radością wykreślał te, które udało się zrealizować.

Dwie uwagi na temat wyznaczania celów metodą SMART (SMARTER)

Pozwól, że tutaj podzielę się jeszcze dwiema ważnymi uwagami.

Po pierwsze – zapisanie celów metodą SMART (SMARTER) powinno dokonać się w taki sposób jakby dany cel już został zrealizowany. To bardzo pomaga naszej podświadomości. Jeśli więc masz zamiar schudnąć 50 kg (trzymajmy się już tego odchudzania) to swój cel zapisz w następujący sposób: „Dnia 30 czerwca 2017 roku ważę 50 kg mniej, czyli 80 kg”.

Po drugie – najistotniejsze cele warto codziennie przepisywać. Do tego zachęca ekspert w dziedzinie wyznaczania celów i motywacji – Brian Tracy. Mówi, aby codziennie rano usiąść ze swoim notatnikiem, w którym zapisane są nasze cele i przepisać je na nową kartkę.

szkolenie dla firmy Wiktor Tokarski