Kilka dni temu na blogu ukazał się cytat Briana Tracy, a ja przy tej okazji napisałem kilka słów na temat tego jak ważne jest jasne wyznaczanie celów. Kilka osób prosiło mnie wtedy, aby podzielić się jakąś metodą, za pomocą której będzie można to robić prawidłowo, łatwo i skutecznie.

SMART i SMARTER

Jedną z takich metod jest narzędzie SMART nazywane też SMARTER. Myślę, że ono spełnia wszystkie kryteria, o których wspomniałem, a ponieważ ja sam posługuję się nią w pracy coacha i życiu osobistym, więc miło mi będzie podzielić się z Tobą moją wiedzą na ten temat.

Nazwa narzędzia SMART to akronim wywodzący się od słów Simple, Measurable, Achievable, Relevant i Timely defined. A w wersji rozszerzonej, czyli SMARTER – od słów Simple, Measurable, Achievable, Relevant, Timely defined, Exciting oraz Recorded.

Etapy metody SMART(ER)

Każdy sformułowany przez Ciebie cel powinien być:

S (simple), czyli prosty. Chodzi o to, aby nie pozostawiać pola do dwuznaczności. Cel powinien być określony w taki sposób, aby zrozumiało go kilkuletnie dziecko i potrafiło z łatwością opowiedzieć o nim komuś innemu.

M (measurable), czyli mierzalny. Twój musi być mierzalny. Jeśli, na przykład, chcesz się odchudzać, to jako kryterium postępu możesz wziąć wagę, poziom tkanki tłuszczowej lub mierzenie obwodów Twojego ciała, np. w pasie, biodrach czy udach.

A (achievable), czyli osiągalny. Cel musi być realistyczny i ambitny. Wyznaczając go musisz czuć, że jesteś w stanie go osiągnąć, albo – jeśli „nie czujesz” – muszą istnieć zewnętrzne czynniki, które potwierdzają, że osiągnięcie celu jest możliwe. Pamiętaj jednak, aby nie ograniczać się tylko do doświadczenia innych ludzi, bo historia ludzkości pokazuje, że wielkie wynalazki i dokonania miały okazję zaistnieć na tym świecie dzięki osobom, które wbrew wszystkim dążyły do osiągnięcia wyznaczonych celów, ponieważ były wewnętrznie przekonane („czuły”), że jest to możliwe.

R (relevant), czyli istotny. Twój cel musi być ważny dla Ciebie, musi być zgodny z Twoim systemem wartości i oczekiwaniami wobec Twojego życia. Jeśli jest to jeden z celów cząstkowych, to pamiętaj, aby był to cel zgodny z Twoimi najważniejszymi życiowymi celami.

T (timely defined), czyli określony w czasie. Wiele osób wyznaczając swoje cele zapomina o tym, aby dokładnie określić ramy czasowe na realizację swoich zamierzeń. Jest to wielki błąd, gdyż nasza podświadomość potrzebuje „znać” termin wykonania danego zadania. Określając cel w czasie pamiętaj, aby robić to z głową. Jeśli chcesz schudnąć 50 kg to nie wyznaczaj sobie na to jednego miesiąca, bo osiągnięcie takiego rezultatu w taki krótkim czasie jest po prostu niemożliwe.

E (exciting), czyli ekscytujący. Tak, dobrze by było, aby Twój cel był ekscytujący. To bardzo pomaga. Jak ekscytować się, na przykład, rygorystyczną dietą odchudzającą? Tak naprawdę to dość proste. Wyobraź sobie siebie z wagą idealną, pomyśl jak będziesz wyglądać, czuć się i jakie ubrania na siebie założysz. Pomyśl z jaką zazdrością popatrzy na Ciebie koleżanka z pracy, albo kolega, który po każdym długim weekendzie powiększa swój piwny brzuch. Odchudzanie też może być ekscytujące.

R (recorded), czyli zapisany. Nie wszyscy podzielają to zdanie, ale ja osobiście uważam, że zapisane celu jest bardzo ważne. Najlepiej zrobić to odręcznie, za pomocą długopisu i kartki papieru. Jeśli chcesz pracować ze swoimi celami przez całe życie, to rozważ zakup notatnika, w którym będziesz zapisywał swoje cele i z radością wykreślał te, które udało się zrealizować.

Dwie uwagi na temat wyznaczania celów

Pozwól, że tutaj podzielę się jeszcze dwiema ważnymi uwagami.

Po pierwsze – zapisanie celów metodą SMART (SMARTER) powinno dokonać się w taki sposób jakby dany cel już został zrealizowany. To bardzo pomaga naszej podświadomości. Jeśli więc masz zamiar schudnąć 50 kg (trzymajmy się już tego odchudzania) to swój cel zapisz w następujący sposób: „Dnia 30 czerwca 2017 roku ważę 50 kg mniej, czyli 80 kg”.

Po drugie – najistotniejsze cele warto codziennie przepisywać. Do tego zachęca ekspert w dziedzinie wyznaczania celów i motywacji – Brian Tracy. Mówi, aby codziennie rano usiąść ze swoim notatnikiem, w którym zapisane są nasze cele i przepisać je na nową kartkę.

Jak podoba Ci się ta metoda? A może masz jakieś pytania lub – po prostu – chciałbyś nad swoimi celami popracować z coachem? Nie wahaj się, aby skontaktować się ze mną. Powodzenia!

O mnie
Oferta
Kontakt